Frågor och svar
Här har vi samlat vanliga frågor och svar om bland annat avtal, vederlag, semester, varsel och uppsägning. Saknas din fråga? Kontakta oss gärna.
Seko har sammanställt vanliga frågor och svar om det fackliga medlemskapet och de försäkringar som ingår. Du hittar dem här.
Seko sjöfolks ombudsmän svarar regelbundet på fackliga frågor i vår medlemstidning Sjömannen. Kika gärna där.
Välj kategori
- Varsel och uppsägning
- Semester och vederlagsledighet
- Permittering och korttidsarbete
- Covid-19
- Övrigt
Varsel och uppsägning
-
Ett varsel är en förvarning om uppsägning. Du är med andra ord inte uppsagd, en uppsägning ska vara skriftlig och ges till dig personligen. Vid uppsägning så ska din lokala fackliga sektion förhandla med arbetsgivaren. Läs mer om varsel här.
-
Lagligt sett äger arbetsgivaren frågan om arbetsbrist fullt ut. Ett företag behöver inte visa att det går dåligt för att kunna hävda arbetsbrist, utan behöver bara hävda till exempel ekonomiska skäl för arbetsbristen.
-
Det är omöjligt att svara på innan förhandlingarna är avslutade. När de är klara kommer arbetsgivaren att kontakta de personer som blir uppsagda. Den som inte blir uppsagd, kan få byta både fartyg och arbetsuppgifter. Arbetsgivaren måste skriftligen delge dig som blir uppsagd. Är du orolig för din anställning så hör av dig till din arbetsgivare.
-
Ja, arbetstagares plats i turordningen bestäms med utgångspunkt från varje arbetstagares sammanlagda anställningstid hos arbetsgivaren. Arbetstagare med längre anställningstid har företräde framför arbetstagare med kortare anställningstid. Vid lika anställningstid ger högre ålder företräde. Kan en arbetstagare endast efter omplacering beredas fortsatt arbete hos arbetsgivaren gäller som förutsättning för företräde enligt turordningen, att arbetstagaren har tillräckliga kvalifikationer för det fortsatta arbetet.
-
Arbetstagare får tillgodoräkna sig en extra anställningsmånad för varje anställningsmånad som arbetstagaren har påbörjat efter fyllda 45 år. Sammanlagt får arbetstagaren dock tillgodoräkna sig högst 60 sådana extra anställningsmånader.
-
Om du har varit anställd i sammanlagt mer än tolv månader under de tre senaste åren hos samma arbetsgivare och blir uppsagd på grund av arbetsbrist och har tillräckliga kvalifikationer så har du företrädesrätt till återanställning. Detta gäller under uppsägningstiden och därefter inom nio månader efter att din anställning upphört.
Vid uppsägning ska du göra anspråk på företrädesrätt till återanställning. När det är gjort ska arbetsgivaren bekräfta detta. -
Det beror på vilket avtal du arbetar under. Arbetar du på ett fartyg som har ett avtal tecknat mellan Seko och Sjöfartens Arbetsgivarförbund SARF (färja eller lastfartyg) så gäller följande:
Uppsägningstiden är beroende av din ålder. Om din arbetsgivare säger upp dig har du, om du varit anställd i minst tre månader, rätt till följande uppsägningstid:
Under 25 år: 1 månad
Fyllt 25 år: 2 månader
Fyllt 30 år: 3 månader
Fyllt 35 år: 4 månader
Fyllt 40 år: 5 månader
Fyllt 45 år: 6 månader
Arbetar du på ett fartyg som har ett avtal tecknat mellan Almega och Seko (skärgårdsfartyg) så gäller följande:Uppsägningstiden är beroende av din anställningstid i företaget.
Anställd mindre än 2 år: 1 månader
Anställd 2–4 år: 2 månader
Anställd 4–6 år: 3 månader
Anställd 6–8 år: 4 månader
Anställd 8–10 år: 5 månader
Anställd mer än 10 år: 6 månader
Arbetar du på ett fartyg som saknar kollektivavtal så gäller Lagen om Anställningsskydds (LAS) regler som är följande:För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad. Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid på:
Sammanlagd anställningstid hos arbetsgivaren 2–4 år: 2 månader
Sammanlagd anställningstid hos arbetsgivaren 4–6 år: 3 månader
Sammanlagd anställningstid hos arbetsgivaren 6–8 år: 4 månader
Sammanlagd anställningstid hos arbetsgivaren 8–10 år: 5 månader
Sammanlagd anställningstid hos arbetsgivaren mer än 10 år: 6 månader -
Min registrerade anställningstid på Sekos "Mina sidor" stämmer inte, kan detta påverka min uppsägning? Lyssna
Nej. Sekos och rederiets system är två helt olika saker. Att din anställningstid i Sekos system inte stämmer påverkar inte din plats på rederiets lista. Turordningen och vem som sägs upp baseras helt och hållet på arbetsgivarens uppgifter om anställningstid.
-
LAS-listan, eller turordningslistan, är inte offentlig. Däremot har du som anställd rätt att ta del av vilken anställningstid arbetsgivaren har om dig. Detta för att kunna konfirmera att anställningstiden som arbetsgivaren har stämmer.
-
Alla uppsagda får ett personligt meddelande av arbetsgivaren, där arbetsgivaren berättar hur många dagar du är registrerad som anställd hos dem. Om du anser att rederiets uppgifter är felaktiga behöver du kunna bevisa att din anställningstid är en annan genom att styrka detta med anställningskontrakt, lönespecifikation, sjötjänstutdrag från Transportstyrelsen eller liknande. Om du har dokument som visar att du varit anställd fler dagar, än vad arbetsgivaren först angav, så kommer arbetsgivaren att korrigera detta.
-
Du har samma rättigheter och skyldigheter under din uppsägningstid som under din anställning. Du ska stå till arbetsgivarens förfogande, ha certifikat och läkarintyg i ordning. Under uppsägningstiden har du dock rätt att både söka andra jobb och gå på anställningsintervju. om det är aktuellt.
-
Du kan inte bli uppsagd under din föräldraledighet. Är du föräldraledig får du inte sägas upp förrän du är tillbaka i tjänst igen.
-
Den som är sjukskriven är inte skyddad från uppsägning.
-
Det avgör det fackförbund du är medlem i. Här gör olika förbund på olika sätt. Kontakta ditt förbund. Om du arbetar på en arbetsplats där Seko har kollektivavtal, men är medlem i ett annat LO-förbund som meddelat att det inte kan företräda dig, så kontakta vår medlemsservice så hjälper de dig vidare.
-
Kontakta Seko sjöfolk på sjofolk@seko.se så ändrar vi ditt betalningssätt från kollektiv avisering till individuell inbetalning. Sedan kan du i din egen bank ansöka om autogiro eller välja e-faktura.
Semester och vederlagsledighet
-
Jag har innestående vederlag. Kan arbetsgivaren tvinga mig att vara hemma på vederlagsledighet? Lyssna
På färjeavtalet kan arbetsgivaren i samband med förändring av tim- och periodschema kan arbetsgivaren lägga ut innestående vederlag. På årsarbetstidsavtalet finns inget vederlag och då kan heller inget vederlag läggas ut.
-
Har du sparad semester i enlighet med semesterlagen (fem dagar per år i fem år) så kan arbetsgivaren inte tvinga dig att ta ut den. Har du äldre sparad semester än fem år så kan den komma att läggas ut.
-
Nej. Inte enligt nuvarande kollektivavtal. Detta skulle kräva förhandling mellan fack och arbetsgivare. Du har rätt till fyra veckor sammanhängande semester under semesterperioden.
Under coronapandemin förhandlade Seko lokalt i några rederier om att tillfälligt flytta huvudsemesterperiod från maj–september till senare under semesteråret. Kolla med din sektion vad som gäller. -
Varför blir jag hemskickad på vederlagsledighet när mina kollegor som arbetar på poolavtalet får jobba? Lyssna
Det beror på att ni går på olika avtal. Om du arbetar på färjeavtalet och har en stor vederlagsbank, så kan arbetsgivaren förändra ditt schema och lägga ut ditt innestående vederlag. Medan det i årsarbetstidsavtalet inte finns något vederlag, vilket gör att de poolanställda inte kan få något innestående vederlag utlagt.
Permittering och korttidsarbete
-
Korttidsarbete kan användas när företag drabbas av tillfälliga och allvarliga ekonomiska problem till följd av något oväntat. I praktiken innebär det att anställda går ner i arbetstid under en period samtidigt som staten lämnar ekonomiskt stöd till arbetsgivaren. Anställda får behålla en del av sin ordinarie lön under korttidsarbetet samtidigt som företagets personalkostnader minskar. För att använda korttidsarbete måste arbetsgivare och arbetstagare vara överens om det.
Under coronapandemin tillämpades ett tillfälligt förstärkt stöd för korttidsarbete. Det innebar att staten under 2020 och delar av 2021 stod för en större del av kostnaden jämfört med det ordinarie stödet vid korttidsarbete, och då kallades det för korttidspermittering. Detta tillfälligt förstärkta stöd upphörde att gälla den 30 september 2021.
I det ordinarie stödet för korttidsarbete står staten för en tredjedel av arbetsgivarens kostnad för arbetstidsminskningen och den maximala arbetstidsförkortningen uppgår till 60 procent av ordinarie arbetstid.Läs mer på regeringens hemsida
-
Seko har tecknat avtal med arbetsgivarorganisationerna om korttidspermittering, vad händer nu? Lyssna
Alla rederier som har ett kollektivavtal med Seko kan teckna ett korttidspermitteringsavtal. De rederier som är intresserade av detta, förhandlar då med Seko om ett tillämpningsavtal där det framgår vem som blir permitterad och med hur stor procent. Din arbetsgivare informerar dig om du är aktuell för permittering. Om du blir det, så ska du få ett schema där det framgår när du ska vara tillgänglig för arbetsgivaren.
-
Om Seko och arbetsgivarorganisationerna är överens, varför måste det skrivas ett särskilt avtal i varje rederi? Lyssna
Det som arbetsgivarorganisationerna och Seko har undertecknat är ett ramavtal som sätter villkoren – alltså grunden. I varje rederi ska det sedan skrivas ett tillämpningsavtal, alltså ett lokalt avtal anpassat efter det specifika rederiet. I tillämpningsavtalet ska det framgå vilka som ska permitteras, med hur många procent som varje anställds arbetstid ska minskas med, samt hur länge permitteringen ska gälla.
-
Det gör arbetsgivaren. Permittering behöver inte följa någon turordning utan arbetsgivaren kan ensidigt bestämmer vem som blir permitterad.
-
Om jag bara får en del av lönen när jag blir permitterad, kan jag använda min inkomstförsäkring för att täcka upp förlusten? Lyssna
Nej. Inkomstförsäkringen villkoras av att du får ersättning från a-kassan. Vid korttidsarbete/korttidspermittering utgår lön från arbetsgivaren som i sin tur får ersättning från staten.
-
Arbetsgivaren ska meddela dig om till vilken procent du är permitterad och när du då ska arbeta den resterande procenten. Är du permitterad till 60% så ska du de övriga 40% stå till arbetsgivarens förfogande. Om arbetsgivaren väljer att låta dig gå hem, är det alltså viktigt att det i ditt schema framgår när du ska arbeta eller stå till arbetsgivarens förfogande.
-
Här gäller samma regler som i vanliga fall. Du är fortsatt anställd enligt ditt anställningskontrakt och då behöver du ansöka om bisyssla i enlighet med vårt kollektivavtal. Har du en godkänd bisyssla sedan tidigare kan du fortsätta med den, men du får inte börja med en ny.
Covid-19
-
Vad måste min arbetsgivare göra för att minimera risken att jag som anställd blir smittad av covid-19? Lyssna
För att minimera risken för smittspridning ska alla arbetsgivare göra en riskbedömning enligt arbetsmiljölagens regler. I riskbedömningen ska det finnas en planering om hur eventuell smitta eller misstänkt smitta ska hanteras. Din arbetsgivare ska informera dig om vad som gäller. Arbetsgivaren ska tillhandahålla den skyddsutrustning som behövs och även informera om smittrisker. I varje situation där skyddsutrustning kan vara en lösning måste arbetsgivaren göra en riskbedömning i samråd med skyddsombudet om hur situationen ska hanteras.
-
Covid-19 finns med på ILO:s lista över vilka smittsamma sjukdomar som kan klassas som arbetsskada. Detta innebär inte att alla som blivit smittade av coronavirus i sitt arbete kan få covid-19 klassat som arbetsskada. För att covid-19 ska klassas som arbetsskada av Försäkringskassan behöver något av myndighetens kriterier om riskyrke uppfyllas. Läs mer här (länk).
Har du fått post-covid (långtids-covid) och misstänker att du blivit smittad på arbetsplatsen rekommenderas du att höra av dig till din lokala fackliga part för att få hjälp.
Övrigt
-
Ja. Medlemsutbildningen är öppen för alla Seko sjöfolks medlemmar.
-
Din arbetsgivare ska ge dig den information du behöver om ditt arbete. Du kan också vända dig till din lokala fackliga representant inom ditt rederi. Vid avgörande händelser och förhandlade lokala avtal skickar vi ut medlemsbrev för det berörda rederiet via e-post. Se därför till att vi har din e-postadress. Mejla sjofolk@seko.se om du är osäker. Du som bor inom Sverige kan själv uppdatera din e-postadress här.
-
Nej, en arbetsgivare kan aldrig ensidigt ändra en anställning. Det är viktigt att du genast tar kontakt med dina lokala fackliga företrädare om ett sådant förslag presenteras.
-
Ja. Arbetsgivaren leder och fördelar arbetet och kan därför be dig att göra arbeten som du normalt inte gör.
-
Så länge ingen annan information kommer från Seko sjöfolk om en uppgörelse med bolaget så utgår lön enligt anställningskontrakt. Som arbetstagare har du arbetsskyldighet i hela företaget där du är anställd.
-
Jag har jobbat länge som vikarie, visstids- och säsongsanställd. Efter min senaste anställning blev jag hemskickad och har ingen lön. Vad gäller nu? Lyssna
Då du inte har en tillsvidareanställning och är så kallat tidsbegränsat anställd så har du bara ett skydd under den tid då du är anställd. När kontraktet tar slut blir du i detta fall arbetslös.
När anställningen upphör, så är det viktigt att du första arbetslösa dagen tar kontakt med arbetsförmedlingen och a-kassan om du är medlem där. -
Du är alltid välkommen som medlem. Vi kommer förhandla för dig och företräda dig. Vid tvister i arbetsdomstolen krävs det att du varit medlem i Seko i två månader innan orsaken till tvisten ägde rum, för att vi ska kunna företräda dig. Bli medlem här.